• Baggrund
  • Formål
  • Produktionen
  • Presse
  • Holdet bag
Den Grimme Ølling

FØLG OS:

  • linkedin
  • facebook
  • youtube
  • Baggrund
  • Formål
  • Produktionen
  • Presse
  • Holdet bag
NYHED

FDB mente, Ø-mærket var en dårlig idé

Morten Telling

juli 2, 2020

Del: Facebook X

Da Ø-mærket i 1989 bliver foreslået, forholder FDB, der på det tidspunkt har lavet et eget øko-mærke sammen med de økologiske landmænds landsforening, sig kritisk overfor et statsmærke.  

De første økologiske varer kommer på FDB-butikkernes hylder i høstsæsonen 1981, samme år, som de økologiske landmænd fra forskellige dele af landet samler sig i Landsforeningen Økologisk Jordbrug (LØJ). På det tidspunkt er der hverken noget der hedder statsregler eller mærker for økologi. LØJ-medlemmerne har formuleret et regelgrundlag for økologisk jordbrug (de såkaldte avlsregler), og FDB har præciseret nogle af reglerne. Snart følger et fælles, grønt øko-mærke.

– Efter et par år gik det op for FDB og landmændene, at vi havde behov for at kommunikere mere tydeligt til kunderne, hvad økologi var, og hvilke varer, der var økologiske. Så i 1983/84 udviklede FDB sammen med Landsforeningen Økologisk Jordbrug det grønne ”Ø-mærke”, som man brugte på emballagerne, så kunder kunne identificere hvilke varer, der var økologiske, fortæller Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.

FDB ikke glade for Ø-mærket i 1990
Det grønne mærke bliver brugt på de økologiske varer frem til statens røde Ø bliver introduceret i 1990. Faktisk var FDB, til at begynde med, ikke glade for Ø-mærket.

– Da Ø-mærket bliver foreslået i 1989, da skrev FDB faktisk i sit høringssvar til ministeriet, at man syntes, det var en dårlig idé med et statsmærke, for det ville sådan set ødelægge en velfungerende, privat mærkningsordning – nemlig vores eget grønne Ø-mærke, fortæller Thomas Roland med et smil på læben, og fortsætter:

– Jeg vil sige, at den dag i dag, er jeg rigtig glad for, at der ikke blev lyttet alt for meget til FDB, for jeg tror egentlig, at det, at vi fik statskontrollen på økologien. Det at vi fik det røde Ø-mærke. Der er nok ikke ret meget, der har gjort mere for økologiens udbredelse i Danmark og økologiens troværdighed, end at staten gik ind med en garanti for varernes ægthed, siger Thomas Roland.

I dag udgør økologiske varer 14 procent af salget på tværs af Coops butikker.

Morten Telling

Forrige indlæg

”I er ikke professionelle”

KONTAKT

DEN GRIMME ØLLING APS
Gadekæret 10
7700 Thisted

CVR 41257822
MOBIL: +45 28 93 18 06

E-mail:

Cookie- og privatlivspolitik

Cookie- og privatlivspolitik

FØLG OS:

  • linkedin
  • facebook
  • youtube

Copyright © 2025 Den Grimme Ølling

Designet af WPZOOM

We are using cookies on our website

Der bruges Cookies fra Google Analytics og Youtube på denne hjemmesiden. Du kan enten godkende eller afvise brugen af cookies.